A passage in Nietzsche of interest for Meillassouxians

In “Jenseits von Gut und Böse” Nieztsche says this:

“[...] ein Interpret, der die Außnahmslosigkeit und Unbedingtheit in allem “Willen zur Macht” dermaassen euch vor Augen stellte, dass fast jedes Wort und selbst das Wort “Tyrannei” schliesslich unbrauchbar oder schon als schwächende und mildernde Metapher – als zu menschlich – erschiene; und der dennoch dammit endete, das Gleiche von dieser Welt zu behaupten, was ihr behauptet, nämlich dass sie einem “nothwendigen” und “berechenbaren” Verlauf habe, aber nicht, weil Gesetze in ihr herrschen, sondern weil absolut die Gesetze fehlen, und jede Macht in jedem Augenblicke ihre letzte Consequenz zieht.”

Nietzsche, JGB, 22.

Nietzsche says that the course of the world is necessary not because of laws, but because of the lack of laws. In contrast to Meillassoux it is power or the will to power that determines history. The difference between the two thinkers than lies in the entities that determine lawlessness. In Nietzsches’ voluntarism it is the will to power, while in Meillassoux it is a the total arbitrariness of lack of reason or creation ex nihilo, that accounts for the lawlessness of the world. In some sense then, both thinkers are deeply historical thinkers, or to put it in official terms, they are metaphysical historicist’s.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s